دست گذاشتن روی حس نوستالژی گیمرهای قدیمیتر در ابتدای راه پروژههای مبتنی بر سرمایهگذاری جمعی، به فرمول اصلی موفقیت تبدیل شده بود و از بازی سازهای قدیمی تا بازی سازان نوپا همگی از این حربه استفاده میکردند تا سریعتر به بودجه مورد نظر خود برسند. نزدیک به 10 سال از راه اندازی وبسایت Kickstarter میگذرد و هنوز هم اصلیترین راه رسیدن به موفقیت در چنین پلتفرمهایی استفاده از نوستالژی گذشته است، بررسی بازی Grimshade به عنوان اولین ساخته استودیوی کوچک TALEROCK هم با وعده ارائه چیزی همانند JRPGهای دهه 90، در جذب سرمایه موفق بود و حالا بعد از چند ماه تأخیر نسبت به وعده اولیه، در معرض قضاوت عموم قرار گرفته است.
بازی Grimshade داستان Grimshade در سرزمین Ree’fah و در محدوده حمکرانی Brann اتفاق میافتد که سالها رابطه بسیار محدودی با دنیای اطراف خود داشته اما در یک بازه زمانی کوتاه، به شکل ناگهانی و به طور همزمان مورد هجوم نیروهای تاریکی و ارتش یکی از کشورهای همسایه واقع میشود. بعد از مقدمهای که به طور مشخصی جای آن در ابتدای کار نیست، با Alister به عنوان قهرمان اصلی داستان آشنا میشویم که ظاهراً به جای دفاع از شهر از مهلکه فرار کرده و خودش را در جنگل ترسناک نزدیک شهر مییابد. بعد از کمی پیشروی، «الیستر» پسری به نام Kiba را در میان اجساد افرادی با ظاهری مشابه با او پیدا میکند، کیبا ادعا دارد که به جز اسم خود چیزی دیگری را به یاد ندارد و الیستر بدون دلیل موجهی تصمیم میگیرد که به این پسر بچه کمک کند. الیستری که در ابتدا به نظر میرسید از صحنه جنگی که در شهر در جریان بود گریخته، حالا با همراهی کیبا و برای کمک به او تصمیم به بازگشت و نجات شهر را دارد!
کلیت داستان و ایدههایی که در راه رسیدن به نقطه پایانی مطرح میشوند همگی از کتاب داستاننویسی بازیهای نقشآفرینی خیلی تاریک و ظاهراً عمیق برای احمقها” بیرون کشیده شدند. تهاجم نیروهای اهریمنی که کسی از ماهیت واقعی آنها آگاه نیست، شخصیتی که دچار فراموشی شده و راز تاریکی با خود دارد، نقش منفیای که اعتقاد راسخی دارد که تمامی رفتارهای شیطانی او برای کدام به دیگران است و … فقط گوشهای از کلیشههاییست که Grimshade به خورد مخاطب میدهد. در کنار اینها سطح دیالوگنویسی در حد تئاترهای مدارس است و تمامی تلاشهای نویسندگان برای القا حس فوریت در کارهای قهرمانها یا خلق لحظات طنز با شکست رو به رو میشود و هر چه بیشتر پیشروی میکنیم، کمتر به سرنوشت دنیای بازی اهمیت میدهیم. شخصیتهای مختلف داستان هم به دلیل پرداخت ضعیف، فراتر از شخصیتهای تیپیکالی که در همه آثار نقشآفرینی درجه 2 و 3 میبینیم نمیروند.
هر ادعایی که سازندگان در مورد طراحی گیمپلی Grimshade داشتند دروغی بیش نیست. ایده ادای دین به آثار دهه 90 صرفاً برای جمعآوری کمکهای مردمی بوده و به جز بخشهای بی سر و ته داستان که یادآور آثار ضعیفتر آن دوران است، خبری از حس و حال JRPGهای دهه 90 در هیچ کدام از بخشهای آن نیست. گیمپلی این عنوان چیزی من درآوردی به نظر میآید که برخلاف ادعای تیم سازنده نه تنها نیاز به گرایند در آن به صفر نرسیده، بلکه با حذف تجربه و آمار شخصیتها عملاً گرایند جدیدی برای به دست آوردن ابزار و ادواتی که قدرتهای جدید را در اختیار شخصیتها قرار دهد، ایجاد شده است و بله، درست شنیدید، با یک عنوان نقشآفرینی رو به رو هستیم که تجربه و پیشرفت سطح از آن حذف شده است. این حذف به خودی خود ایراد به حساب نمیآمد، اگر سیستمی که جایگزین آن شده بود چیزی سرگرمکننده بود اما سیستم اصلی بازی، ایدهای ساده و فکر نشده از آب درآمده که چندان هم جذاب نیست.
صفحه مبارزات مانند اکثر آثار تاکتیکی، حالت صفحه شطرنج را دارد با این تفاوت که امکان گرفتن زمین از دشمنان و تحت فشار قرار دادن آنها وجود ندارد و این کاملاً برخلاف ادعای سازندگان مبنی بر گستردگی تاکتیکهای موجود در مبارزات است. شما در یک سمت صفحه و دشمنان در سمت دیگر صفحه قرار دارند و انقدر از قدرتهای در دسترس استفاده میکنید تا بالاخره مبارزه تمام شود و بعد از 2-3 ساعت این ریتم مبارزات کاملاً ملالآور و اعصاب خردکن میشود. حجم مشکلات فنی و باگهای مختلف، در شرایطی که تأخیری 5-6 ماهه شامل حال این عنوان شده، غیرقابل قبول است و شخصاً چند باری به واسطه این مشکلات فنی مجبور به بارگذاری مجدد شدم تا اتفاق از پیش تعیین شدهای که در نظر گرفته شده بود ولی به واسطه یک باگ غیرمنتظره اتفاق نمیافتاد، رخ دهد تا امکان پیشروی در داستان فراهم شود. اندازه قلم مورد استفاده برای دیالوگها و نوشتههای راهنما هم اصلاً مناسب نیست و امکانی برای تغییر آن وجود ندارد.
بخش طراحی بصری در Grimshade با وجود اینکه به هیچ وجه بیایراد نیست اما بهترین و با کیفیتترین قسمت از کل طراحی کار به شمار میآید. اوج این موفقیت در مدلهای شخصیتها و انیمیشنهای آنها به چشم میآید که طراحی Cell Shade بسیار زیبا و جذابی دارند، به خصوص در زمان مبارزات که این مدلها با افکتهای مختلفی هم همراه میشوند و اگر مسائلی مثل افت فریم شدید در مبارزات شلوغ یا مبارزاتی که در شرایط جوی خاص روی میدهند وجود نداشت، لذت بیشتری از این طراحیها میبردیم.
درباره این سایت