بررسی بازی Unruly Heroes, داستان اسطورهای – فلسفی «سفر به غرب» در چند قرنی که از انتشار آن میگذرد، دستمایه اقتباسهای فراوانی قرار گرفته، از فیلمها و سریالهای پرخرج تا مانگای به شدت تأثیرگذاری مثل Dragon Ball که تحت تأثیر این داستان نوشته شده است. بازیهای ویدئویی هم توجه ویژهای به این رمان داشتند و اقتباسهای گوناگونی از این داستان ساخته شده، از آثار نقشآفرینی دهه 80 میلادی تا اثری مانند Enslaved: Odyssey to the West که برداشتی علمی-تخیلی از این داستان بود و اشاراتی که در عناوینی مانند Warframe و Overwatch به شخصیتهای این داستان شده است. بازی Unruly Heroes هم که در ابتدای سال جاری میلادی برای اکثر پلتفرمهای روز به بازار عرضه شد، متأثر از همین داستان ساخته شده و به بهانه عرضه آن برای پلتفرم PlayStation 4 تصمیم گرفتیم تا نگاهی دوباره به آن داشته باشیم.
با وجود تأثیر گرفتن از رمان سفر به غرب، با داستانی ساده و کمی طنزآمیز رو به رو هستیم. در ابتدای کار راوی داستان در رابطه با طومار مقدس و اهمیت آن در حفظ نظم کائنات سخن میگوید و ما را با 4 قهرمان داستان آشنا میکند. وظیفه این قهرمانان در طول داستان، جمعآوری قسمتهای مختلف طومار مقدس است که در اقصی نقاط جهان پراکنده شده و برای شکست نیروهای آشوب، جمعآوری آنها ضروریست. در طول مسیر با شخصیتهای دیگری رو به رو میشویم که براساس شخصیتهای دیگر رمان طراحی شدهاند و قصد ایجاد اخلال در مأموریت مهم قهرمانان را دارند.
داستان و روایت آن به همین سادگیست و هیچ خبری از مکالمات فلسفی موجود در رمان دیده نمیشود و تأکید بیشتر بر بعد اکشن و قهرمانانه داستان است که معمولاً در اقتباسهای سینمایی دیدهایم و نبرد بین نیروهای خیر و شر، صرفاً بهانهای بوده برای ساختن یک اثر اکشن – پلتفرمر سرگرم کننده و نه چیزی بیشتر از آن. بار روایت به جای شخصیتهای اصلی داستان، بر عهده راهنمای آنها یعنی الهه بخشش و دشمنان اصلی بازی قرار دارد. در مجموع در مقایسه با متنی که پسزمینه داستان بازی Unruly Heroes به حساب میآید، با خروجی قدرتمندی در بخش روایی طرف نیستیم اما به عنوان داستانی که از یک عنوان اکشن – پلتفرمر انتظار داریم، بخش روایت تا حدی قابل قبول است.
گیمپلی بازی Unruly Heroes، به شدت یادآور نسخههای متأخر سری Rayman است و با نگاهی به سابقه بازیسازان Magic Design Studios در مییابیم که بخشی از تیم سازنده، در ساخت این نسخههای Rayman هم نقش داشتند. چهار شخصیت قابل کنترل در مراحل دو ونیم بعدی به مبارزه با دشمنان، حل معما و جمعآوری سکه و تکهای از طومار مقدس میپردازند. در حالت تک نفره، امکان جا به جایی بین هر کدام از چهار شخصیت در لحظه وجود دارد و اگر چنین امکانی نبود، پیشروی در بازی کاملاً غیرممکن بود چون حل معماهای بازی، نیازمند استفاده از تک تک شخصیتهاست.
مبارزات بازی Unruly Heroes بسیار ساده و ابتدایی هستند و با دو دکمه تمامی حملات شخصیتها کنترل میشود اما تفاوتی که در سرعت و میزان بُرد حملات هر شخصیت وجود دارد، باعث شده که تفاوت محسوسی بین تجربه استفاده از هر شخصیت وجود داشته باشد. بعد از شکست دادن تعداد مشخصی از دشمنان و یا جمعآوری تعدادی گوی نورانی آبی، امکان استفاده از قدرت ویژه شخصیتها هم امکانپذیر میشود که بُعد دیگری به مبارزات بازی افزوده است.
در مراحل مختلف مسیرهایی فرعی وجود دارند که با پیدا کردن آنها به سکهها و آیتمهای سلامتی و قدرت ویژه دست مییابید. لازم به ذکر است که سکههایی که در مراحل مختلف پراکنده شدهاند، برای به دست آوردن ظاهر جدید شخصیتها مورد استفاده قرار میگیرند و هر شخصیت دارای چهار حالت ظاهری متفاوت است. نکته مهم دیگری که در رابطه با گیمپلی Unruly Heroes باید گفت، ادامهدار بودن معرفی مکانیکهای جدیدی تا آخرین لحظات آن است.
درباره این سایت